czwartek, 31 stycznia 2008

"...taka sama od lat..."

Znalezione gdzieś w sieci.
"Martyna Jakubowicz to prawdziwy fenomen polskiej sceny muzycznej. Ani przed nią nie było, ani obecnie nie ma artystki, która tak mocno zapuściłaby korzenie, która tak bardzo kojarzyłaby się z bluesem, która byłaby jego najwyraźniejszym symbolem. Właściwie jedyną porównywalną pod względem siły, talentu i pozycji osobowością, była nieodżałowana Mira Kubasińska. Ta ostatnia na wiele lat znikła jednak ze sceny, ożywiając działalność dopiero na kilka lat przed śmiercią, podczas gdy Jakubowicz gra, nagrywa i koncertuje właściwie bez przerwy od 30 lat.Ta obdarzona oryginalną barwą głosu wokalistka , gitarzystka i kompozytorka z kręgu folkowej - bluesowej ballady, romansująca też czasem z rockiem, zadebiutowała w 1977 roku w warszawskim klubie Remont. Początkowo występowała sama, akompaniując sobie na gitarze akustycznej, lub z okazyjnie zebranymi muzykami. Potem zaczęła doceniać obecność przy boku zgranego zespołu. W 1980 roku współpracowała z grupą Robotnik Sezonowy, potem z Kasą Chorych i Oddziałem Zamkniętym. Swój pierwszy krążek (nie licząc singla ,,Kłopoty to jej specjalność"/,,Tyle zalet miał" z 1982 roku), nagrała w styczniu 1983. Zaczęła po hitchcockowsku, od trzęsienia ziemi, ponieważ debiutancka płyta ,,Maquillage" zawierała, m.in. największy przebój w karierze wokalistki "W domach z betonu nie ma wolnej miłości".W opinii fanów i znawców, numerem jeden w twórczości Martyny Jakubowicz jest jednak inny utwór - ,,Kołysanka dla Misiaków", pochodzący z drugiego krążka "I ching" z 1984 roku. Zawiera on wyjątkowej urody solo gitarowe Wojciecha Waglewskiego i stanowi do dziś coś w rodzaju portretu artystycznego wokalistki. Kolejne lata można podzielić na kilka okresów. Pierwszym była współpraca z Andrzejem Nowakiem, który po opuszczeniu TSA stanął na czele zespołu towarzyszącego Jakubowicz. Po nagraniu płyty ,,Bardzo groźna księżniczka i ja" (1986) ten duet jednak się rozpadł. Następnym epizodem była współpraca z instrumentalistami grupy Dżem, która towarzyszyła jej na początku 1989 roku na występach w Leningradzie i Kazachstanie.Początek lat 90. to wznowienie współpracy z Wojciechem Waglewskim. Niestety ich płyta ,,Patchwork" (1991) okazała się niewypałem, a kolejne wspólne dzieło - ,,Dziewczynka z pozytywką Edwarda" (1995), mimo wysokiego poziomu nie odniosło komercyjnego sukcesu. Być może nieco zniechęcona tymi niepowodzeniami Jakubowicz zaszyła się we Wrocławiu, gdzie koncertowała dużo we własnym klubie "Gumowa róża" i zajęła się promocją młodych zespołów. To właśnie dzięki niej zaistniał zespół Raz Dwa Trzy!Ostatni okres zdominowała ponownie współpraca z Waglewskim, tym razem już owocna. Od lutego aż do maja 2005 Voo Voo towarzyszyło Martynie Jakubowicz w ogólnopolskiej trasie koncertowej, promującej znakomity krążek "Tylko Dylan".

Bardzo Groźna Księżniczka i Ja (1986)


1. Odpadam
2. Rosalie
3. Ja tylko sobie gram
4. Miecz i kij
5. Bądź poezją, bądź zaklęciem
6. Puste miejsce po obrazku na ścianie
7. Żagle tuż nad ziemią
8. Karczma na moście
9. Baby w Meksyku
10. Raz dwa trzy, Baba Jaga patrzy

http://rapidshare.com/files/82096819/Martyna_Jakubowicz_-_Bardzo_gro_na_ksi__niczka_i_ja.rar.html


WSCHODNIA WIOSKA (1987)


SKLAD:
Jakubowicz Martyna
Hnatowicz Jan
Janiszewski Robert
Korecki Aleksander
Rekosiewicz Rafal
Szkudelski Piotr
Urny Andrzej
Zawadzki Krzysztof

UTWORY:
1. Goraca sien 03:58
2. Mlode wino 03:46
3. Wiedza jest grzechem 03:36
4. Ludzie bladza 04:14
5. Na jednej skacze nodze 04:00
6. Nocny problem Jana H. 04:45
7. Zloty przez palce piach 02:57
8. Wschodnia wioska 06:04
9. Wrózba nie sluzba 03:20
10. Martynella slodka (utwór instrumentalny) 02:01

http://rapidshare.com/files/29535897/Martyna_Jakubowicz_-_Wschodnia_wioska.rar


Koncert Live Jarocin '89



10 komentarzy:

Anonimowy pisze...

Martyna Jakubowicz - MAQUILLAGE [1991]
http://rapidshare.com/files/29518261/Martyna_Jakubowicz_-_Maquillage.rar

Martyna Jakubowicz - KOłYSZ MNIE [1992]
http://rapidshare.com/files/29540717/martyna_jakubowicz_-_kolysz_mnie_cd1.rar
http://rapidshare.com/files/29545893/martyna_jakubowicz_-_kolysz_mnie_cd2.rar

Martyna Jakubowicz - TYLKO DYLAN [2005]
http://rapidshare.com/files/29531196/Martyna_Jakubowicz_-_Tylko_Dylan.rar

Anonimowy pisze...

szukam pozytywki i skorki pomarańczy, Martynki,moze ktos posiada.

Piotr K. pisze...

Linki do płyt Geppert zostały usunięte ponieważ nie mają nijakiego związku z muzyką rockową lat 80 i 9o.

Anonimowy pisze...

Piotrze mam do Ciebie wielka prośbę. W mojej kolekcji płyt bluesowych brakują mi nagrania zespołu Krzak 1.Winter Rock
2. Requiem dla Jaszczura
3. Walc
4. Acik
5. Ptak moich marzeń
6. Kołysanka dla Maciusia
Nigdzie ich nie ma. Były wydane jako bonusy. Liczę na Twoją pomoc.

artu pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
Anonimowy pisze...

Czołem!

strona rewelacyjna!
Odkryłem ja dopiero wczoraj i jestem pod duzym wrazeniem.
mam jednak małą uwagę,
np. w tekscie o Exodusie wykorzystano masę zdjęć z mojej strony. Nie mam nic przeciwko ich wykorzystywaniu - przeciez publikacje w internecie robię nie dla siebie, ale możnaby się najpierw spytać, a przy okazji podac link - źródło.


Pozdr
janus
www.progrock.art.pl

Anonimowy pisze...

Ratunku!!!
Piotrze może "Kłopoty to jej specjalność" mógłbyś tu wrzucić. To chyba nie ukazało się na CD??? Mam to na tasiemce, kiepska jakość. Może ktoś to ma w dobrej jakości. Pomożecie?...

Anonimowy pisze...

Martyna dla mnie to jak dobre wino.
Nie chodzi mi tu żeby silić się na jakieś wielkie porównania czy mądrzenie się na ten czy inny temat.
Poznawałem tę artystkę stopniowo i nie od razu mi się podobało, no może kilka utworów lubiłem tak sobie. Już wtedy jednak bardzo ceniłem sobie "Ludzi z betonu" "Kretyni i osły" i jeszcze kilka. Z czasem coraz bardziej do mnie trafiała. W pełni się zgadzam z tymi którzy uważają że jest jedną z najbardziej oryginalnych i rozpoznawalnych artystek w naszym kraju. Do tego ma swoją "markę". Nie znam "tylko Dylana" - postaram się nadrobić i tę zaległość [ dzięki za wrzutę ].
I najważniejsze: cały czas słucha się tej muzyki równie dobrze jak w momencie kiedy powstawała.
Tomasz

Anonimowy pisze...

Dzięki wielkie i głęboki pokłon ślę Tobie za Koncert Martyny z Jarocina. Posiadam w domu ową kasetę, ale niestety jest ona w coraz gorszym stanie. Po kilku latach poszukiwań udało mi się w końcu znaleźć tę płytę w formie elektronicznej! Dziękuję!

Anonimowy pisze...

http://rs332.rapidshare.com/files/99930591/MARTYNA_JAKUBOWICZ_-_Sk_rka_pomara_czy.rar