środa, 19 sierpnia 2009

Ludzie listy piszą cz.7

Witaj Piotrze,
Przesyłam Ci link do studyjnej sesji 1986 Nowego Horyzontu. W zasadzie jestem jedyny upoważniony do upublicznienia tej muzy, bo jej główny autor, Bogdan "Żaba" Lewandowski zmarł niedawno śmiercią tragiczną, a i tak chyba nie miał już tych nagrań - pliki te zgrałem z jedynej zachowanej kopii. Graliśmy wtedy we trzech: Żaba, Jacek Wiekiera (wciąż aktywny, gra rockowe covery jako BLACK SEVEN) i ja.

Takiej treści maila dostałem kilka tygodni temu od Adama Radeckiego który wcześniej podesłał mi nagrania Dusseldorfu, którego był filarem. Przy okazji tamtego postu obiecał podesłać nagrania Nowego Horyzontu w których uczestniczył i obietnicy dotrzymał. Chcę serdecznie podziękować Adamowi po raz kolejny za te unikalne jak by nie było nagrania. Poprosiłem go również o to aby napisał krótką historię grupy bo nie ma to jak informacje z pierwszej ręki.

Ja grałem w Nowym Horyzoncie w okresie wiosna 1986- lato 1987, choć z Żabą znaliśmy się od 1984 roku, pogrywając w piwnicy. W ogóle to Bogdan (śp. Żaba) Zaistniał jako Nowy Horyzont po raz pierwszy na festiwalu w Jarocinie w 1984 - widziałem ich koncert na dużej scenie, zagrali 4 utworki w składzie: Żaba,Lyszczyna, śp. Pershing i bębniarz z Opola którego ksywy i nazwiska nie pamiętam. Podobno spodobali sie Walterowi, puszczali ten koncert także w RH, a więc ktoś ma te nagrania z konsolety... W sieci krąży gdzieś kiepskiej jakości "Dlaczego"- jeden z tych czterech kawałków- ze studia PR w Katowicach, gdzie zrobili demo. Potem NH zawiesił działalność a Żaba i Lyszczyna przeszli do Garażu w Leeds. Gdzieś na wiosnę 86 pokłócili się i chyba zaraz po Odjazdach w Akancie nowy zespół Żaby - wtedy nazywał się X-Ray- już w nowym składzie zagrał po raz pierwszy (Kwiecień 1986, wraz z rzeszowskim 1984, w Akancie.) Jednak do Jarocina dotrwały trzy osoby (Bogdan Lewandowski, Jacek Wiekiera i ja) bo perkusista wymiękł i wolał grać Rusha a nie jak automat:-)
W Jarocinie'86 graliśmy na małej scenie już jako Nowy Horyzont, z użyciem syntezatora i automatu - wtedy było to niezwykle odważne. Po Jarocinie zaczęło się granie na różnych regionalnych spędach a także - o czym warto wspomnieć- niezły koncert w toruńskiej "Odnowie" chyba w lutym 1987 roku. Graliśmy już wtedy prawie jak DAF czy Cabaret Voltaire, z tym że zamiast basisty wystąpił z nami Adam "Miętuś" Białoń - ówczesny wokalista Garażu w Leeds- późniejszy Dusseldorfu. Ten koncert wszyscy wspominają jako najlepszy występ NH w tamtym czasie: hipnotyczne rytmy, agresywne wokale, zadziorna gitara... takie KMFDM czy Einsturzende Neubauten, tylko ze ich wtedy nie znaliśmy, he,he. Do Jarocina 1987 przygotowywaliśmy się we dwóch: było oczywiste że NH oscyluje w stronę elektroniki; niestety nasze drogi rozeszły się na krótko przed Jarocinem, wtedy NH nie wystapił, za to okres późniejszy NH to już zupełnie inna, bardziej profesjonalna historia - chyba reaktywowali się gdzieś około 1990. W tej materii więcej powie ci Miętuś albo Zbyszek Olko z katowickiego CYBERSTUDIA. Pewnie też mają trochę powstałej wtedy muzy.

Co do tych załączonych nagrań: nagrano w październiku 1986 roku w studio Domu Kultury KWK "Borynia" w Jastrzębiu, na 8-śladowym TEACU , z udziałem gitary z efektami Digitech, basu, Korga PE-100, Rolanda Juno 106, Rolanda TR 606 i Bossa DR-55.

Pozdrowienia od Stefana


Nowy Horyzont (1986)


http://www.sendspace.pl/file/2fb2216f83c4bfc8f984c44

6 komentarzy:

Anonimowy pisze...

Ooo jakie miłe zaskoczenie!

RObert POland pisze...

Industrialne brzmienie (tylko, że tu mamy gitary), a wokalnie mi się kojarzy z Front 242 :)
Naprawdę rzadko spotykany kawałek materiału - dziękuję za udostępnienie.

Szczególnie spodobał mi się z zaprezentowanych utwór ,,Nowy Horyzont"

ROb.

Anonimowy pisze...

BARDZO dziekuje!!!!!GENIALNY dokument i kawal dobrej muzy...szkoda ze zbyt wiele przepadlo...

Anonimowy pisze...

W pliku są cztery nagrania o numerach ścieżek 13,14,15,16. Tak ma być czy cos skopane jest? Pytam bo pamiętam NH z Jarocina 86 i chciałem sobie przypomnieć młodość.

a13 pisze...

czy moznaby prosic o ponowny upload tego materialu ?

Anonimowy pisze...

czy ktokolwiek mógłby zrobić re-up tego materiału? proszę..